Mere om Michael og Bjarne

Livet i cykelsporten er interessant. Nu er det kommet frem at de testmetoder der findes for EPO ikke er gode nok og at det derfor ikke er til at stole på testresultaterne. Det sætter sagerne om dopingafsløringer og tilståelser i relief.

Det var mig der gjorde det

I mange kriminalfilm er der en lille forhutlet person som tilstår alle de mord og ugerninger han kan komme i nærheden af. Dem kom jeg til at tænke på sidste år da Bjarne Riis tilstod brug af doping. For én ting er en tilståelse, men for at blive dømt, skal der altså være beviser. Med andre ord, man kan ikke bare komme og påstå at man har begået en forbrydelse. Det skal bevises.

Prøv at være med på tanken: Riis mærkede presset og indså at for at bevare sin troværdighed måtte han indrømme dopingbrug. Men han havde ikke brugt doping og hvad gør man så? Man lyver da! Dermed er Riis’ dopingbrug ikke reelt, men en kommunikationsrelevant konstruktion der gav spalteplads og tv-sekunder. Ikke bare da tilståelsen faldt, men også nu, lige op til Tour de France.

Det var ham der gjorde det

Sidste år førte Michael Rasmussen Tour de France og havde en rigtigt god chance for at vinde. Men han blev sendt hjem af sit hold. Jeg har tidligere skrevet om dette. Rasmussen er aktuel nu igen, fordi han har fået karantæne og fordi han har fået erstatning. Det som er interessant i relation til Riis, er at Rasmussen ikke er dømt for at have dopet sig, men for ikke at have været til rådighed for test. Det der står tilbage er dermed at hver Riis, der påstår at han har dopet sig eller Rasmussen, der er testet mere end de fleste, har bare én positiv dopingtest til at bevise deres skyld.

Kommunikation

Alt dette handler for mig at se om kommunikation. Riis tilstår, for det er det klogeste. Rabobank, der nu har en dommers ord for at de nok vidste (og sikkert var indblandet i) at Rasmussen snød, fyrede Rasmussen, fordi det kunne få dem til at fremstå troværdige. Med dommen er det så som så med troværdigheden. Og nu har selveste Lance Armstrong, tourkongen over dem alle, foreslået at såvel Rabobank som CSC-Saxobank skal smides ud. Armstrong har en klar pointe, nemlig at firmaet bag Tour de France ikke er konsekvent i deres politik ovf. hold med dopinsyndere på. Men mon han ikke også har en anden pointe, nemlig den at hvis han angriber, tænker folk mere på han sejre end hans mulige dopingbrug.

For lad os være ærlige om dette: Der er ingen grund til at tro at de cykelryttere der over de seneste 20-30 har kunnet gøre sig gældende i Tour de France ikke var dopede.

Derfor er kommunikation så vigtig en disciplin at mestre. Armstrong er en god kommunikatør, Rasmussen er elendig, men Riis er formidabel. Se bare her:

Interviewet i TV 2 af Line Baun Danielsen under Tour de France 1998:

»Jeg er aldrig blevet testet positiv«.

Interviewet uden for rytterbussen af Olav Skaaning Andersen på DR under Tour de France 1998:

»Jeg er 34 år, og jeg har kørt siden jeg var 7 år. Jeg har aldrig følt mig mere sund og rask end i øjeblikket. Så skal man fandeme ikke beskylde mig for det ene og det andet«.

Hvis du får spørgsmålet, om du er dopet, hvad svarer du så?

»Selvfølgelig er jeg ikke det«.

Interviewet i Schweiz af Tina Götsche til DR’s Profilen efter Basso-skandalen 2006:

Kan jeg få dig til at sige: “Jeg har aldrig været dopet?”

»Det kan du godt«.

Må jeg høre?

»Jeg har aldrig været dopet«.

(Taget fra http://politiken.dk/cykling/article312257.ece)

Og fra indrømmelsen d. 25. maj 2007:

Jeg har taget doping. Jeg har taget EPO

Jeg har selv købt det og indtaget det

… det er i sidste ende dig selv der skal tage ansvar. I sidste ende dig selv der som cykelrytter skal tage ansvar for at sige ja eller nej.

Jeg tror ikke det bliver meget bedre end det. Korte, klare sætninger. Han piver ikke, fortryder ikke og ser sig ikke tilbage. Det er som Anders Fogh Rasmussen, der siger at nu skal vi se fremad. Det er rasende god kommunikation.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation, Sport. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

