En sørgelig dag

I dag holdt jeg for sidste gang gruppeeksamen. Det er meget sørgeligt, fordi gruppeeksamen er en naturlig afslutning på et langt og intenst gruppearbejde.

Det man kan gøre ved en gruppeeksamen er at vise forskellige aspekter af det emneområde der er under behandling. Den dygtige gruppe spiller roller og fremmaner på den måde en dramatiseret version af fx en diskussion mellem forskellige teoretiske syn på et givet problem. Gruppeeksamen er en enestående mulighed for at vurdere den enkeltes præstation i kontekst.

Jeg tror ikke at alle eksaminer skal være gruppeeksaminer, men jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skal være muligt for en gruppe at gå op sammen, hvis medlemmerne har lyst.

Mine udenlandske kolleger forstår slet ikke at en regering blander sig i skolers og universiteters tilrettelæggelse af undervisningen. Og det gør jeg heller ikke. Hvad blev der af metodefriheden?

Dette indlæg blev udgivet i Eksamen, gruppearbejde. Bogmærk permalinket.

Et svar til En sørgelig dag

  1. maichristiansen siger:

    Det er i sandhed sørgeligt.
    Gruppeeksaminer var en af årsagerne til, hvorfor jeg valgte at studere på RUC. Med deres politik kan jeg ikke undgå at føle, at regenringen illegitimerer dén beslutning, jeg tog, hvilket jeg egentlig mener, er et ret vidtgående indgreb i min personlige frihed.
    Det er ærgeligt, at den offentlige debat om gruppeeksaminer pt ligger stille. Man kan kun håbe, den blusser op igen ifm næste FT-valgkamp. Jeg synes, man med rette kan kræve en klar tilkendegivelse fra oppositionen om, at de vil genindføre gruppeeksaminer. Ellers kan vi jo håbe på, at Ny Alliance (måske endda på initiativ fra deres spindoktor) kunne gøre genindføring af gruppeksaminer til deres politik ;o)

    Mai – stud.comm.

Skriv et svar

