Angreb er det bedste forsvar eller når man kaster en sten i en flok grise hyler den der blev ramt eller man skal ikke kaste med sten når man bor i et glashus eller lad den der er ren kaste den første sten eller …

Jeg tror man ligefrem skal være ansat i Arrivas togdivision for at tro at DSBs problemer alene skyldes dårlig ledelse. De fleste, vil jeg tro, vil anerkende at de mange penge der er gået til forbedring af motorveje mm. ikke er modsvaret af penge til DSB og Banestyrelsen, så de kunne sikre tog til tiden og skinner til destinationen. Om man så er til privatisering eller ej er noget andet. Heller ikke Arriva, kan vel køre, hvis der ikke er skinner, selvom det ofte er den fornemmelse man får når man hører Cepos eller andre fortalere for privatisering i det offentlige.

I dag var så dagen hvor transportministeren gik til modangreb på DSB og sagde at de hellere skulle spare en Harryrklame eller to og så informere ordentligt, så folk kan forstå og acceptere forsinkelserne, http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/08/03/103127.htm. Det som ministeren glemmer i denne sammenhæng er hvem det lige er der egentlig er den øverste chef for DSB. Det er ham han møder hver dag, når han kigger sig i spejlet, og netop transportministeren er ikke mistænkt for at være regeringens skarpeste kommunikator. Med denne udtalelse viser han tværtimod at han ikke ved så meget om DSB og deres kommunikationsindsats. De er nemlig generelt set rigtigt gode til at kommunikere. Det betyder ikke at alt hvad de siger er lige let at forstå eller at de altid siger det rigtige, men at de normalt faktisk fortæller om det, hvis der er et køreledningsnedfald og at passagerene sagtens kan forstå at er der ikke strøm til toget, kan det ikke køre. Det passagerene ikke kna forstå, minister, er at uheldene bliver ved med at ramme DSB. Og passagererne ved jo godt at der ikke er blevet givet helt så mange penge til DSB og Banestyrelsen. De ved også godt at det er Transportministeren der er den øverste chef, så mon ikke min overskrift viser hvad der sker, når man angriber det man selv har ansvaret for?

Og tænk så denne tanke: Hver dag hører vi om forsinkelser på tog og busser. Men vi hører ikke noget om forsinkelser i den private trafik. Vi kan høre om køkørsel og færdselsuheld, men vi hører ikke noget om at mange bilister kunne have nået meget hurtigere frem ved at køre med tog, men i stedet sidder og keder sig i bilen på motorvejen hver morgen. Hvad nu hvis vi regnede forsinkelsen ift. en alm gennemsnitshastighed på motorvejen, så kunne det være at vi fik et lidt andet syn på motorvejstrafik og på forsinkelser. Om det ville virke, ved jeg ikke, men tanken er sjov: ‘Der er nu 40 minutters forsinkelse på Helsingørmotorvejen i sydgående retning’.

Men kommunikere kan de …

Er der noget Dansk Folkeparti kan, så er det at kommunikere. De har lige krævet tre konservative ministre fyret og vil nu indføre zoner hvori dømte pædofile ikke må bo.

Begge udspil er interessante for de understreger at dette parti kommunikerer på flere planer på samme tid. Eksperter, herunder min egen kollaga, Rasmus Jønsson, er enige om at folkepartiet med fyringsopfordringen er tæt på et politisk vådeskud af den slags der vil give en haltende gang. Det tror jeg ikke, for det handler slet ikke om at fyre ministre (eller om at beskytte børn mod pædofile), det handler om at fortælle forlkepartiets vælgere at partiet tør stille krav til regeringspartierne. Hører de ikke efter er der tale om det som Dansk Folkeparti så ofte oplever, nemlig at de er dem de andre ikke vil lege med, og det er der meget god grund til at tro, er noget af det der er med til at give partiet den store vælgertilslutning, nemlig at de tør sige det som det er, men at de andre ikke lytter. Men når så SF tager DF på ordet og vil støtte kravet om at vælte ministre, kunne man tro at det ville skabe problemer, men netop SF eller Enhedslisten er perfekte partnere i dette spil, for DF, kan jo ikke tilslutte sig en mistillidsdagsorden fra SF; de er alt for venstresnoede. DF kan i stedet stemme for en dagsorden der siger til statsministeren at han skal skifte en minister ud eller, som de gjordet tidligere på året, tage et ansvarsområde fra ham eller hende. Og når pressen, som Troels Mylenberg skriver i dagens MetroEkspress, gladeligt løber med på denne ikke-nyhed om at DF vil fyre ministre, har DF endnu en gang vist den transportminister, de gerne vil fyre, hvem der kan det der med at kommunikere; og det er ikke ministeren.

Dette indlæg blev udgivet i Kommunikation. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s